شناسهٔ خبر: 197434 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

جاده‌ها چگونه ساخته می‌شوند؟

عملیات بهسازی و ایمن‌سازی جاده‌های شمال کرمان در راستای کاهش حوادث رانندگی استان کرمان مدیرکل راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت زیرساخت‌های حمل‌ و نقل در توسعه مناطق، مراحل مختلف ساخت یک جاده را از برنامه‌ریزی تا اجرا و بهره‌برداری تشریح کرد.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (روابط عمومی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چهارمحال‌وبختیاری)، سعید خدابخشی، با تأکید بر اهمیت استانداردسازی راه‌ها در ارتقاء ایمنی، توسعه اقتصادی و تسهیل جابه‌جایی، در تشریح روند ساخت جاده‌ها گفت: ساخت یک جاده فرایندی مهندسی و دقیق است که نیازمند بررسی‌های فنی، زیست‌محیطی و اجتماعی در کنار تجهیزات و ماشین‌آلات تخصصی است.

 وی با بیان اینکه نخستین گام در ساخت هر جاده، مطالعه و برنامه‌ریزی دقیق است، اظهار کرد: پیش از آغاز عملیات اجرایی، تیم‌های فنی شامل مهندسان عمران، نقشه‌برداران و کارشناسان محیط‌زیست، مسیرهای مختلف را بر اساس شرایط جغرافیایی، اقلیمی، نیاز ترافیکی و کاربری منطقه بررسی می‌کنند. همچنین ارزیابی‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی نیز انجام می‌گیرد تا اجرای پروژه با کمترین آسیب و بیشترین بهره‌وری همراه باشد.

 خدابخشی ادامه داد: در مرحله طراحی، طرح هندسی جاده شامل شیب‌ها، عرض مسیر، قوس‌ها، نقاط اتصال و ورودی و خروجی‌ها تعیین می‌شود. همچنین نوع جاده از نظر کاربری (شهری، روستایی یا بزرگراهی) مشخص و طراحی لایه‌های ساختاری مانند آسفالت یا بتن با توجه به حجم ترافیک و شرایط اقلیمی صورت می‌گیرد.

 وی در توضیح مرحله آماده‌سازی زمین گفت: در این مرحله، پوشش گیاهی و خاک سطحی برداشته شده، عملیات خاک‌برداری و خاکریزی انجام می‌گیرد تا زمین برای ساخت آماده شود. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از بارش، زهکشی‌ها و کانال‌های هدایت آب طراحی و احداث می‌شود.

 مدیرکل راهداری استان افزود: سپس نوبت به اجرای لایه‌های مختلف جاده می‌رسد. این لایه‌ها شامل زیرسازی (بستر اولیه)، زیر اساس (لایه‌ای از شن و مصالح سنگی)، اساس (مصالح مقاوم‌تر) و در نهایت، رویه نهایی است که ممکن است آسفالت گرم یا بتن باشد. هر یک از این لایه‌ها باید با استانداردهای مهندسی، متراکم و مقاوم اجرا شود.

 وی گفت: عملیات آسفالت‌ریزی یا بتن‌ریزی با ماشین‌آلات مخصوص انجام می‌شود. در صورت استفاده از آسفالت، مخلوط داغ به‌صورت یکنواخت پخش و با غلتک فشرده می‌شود. اگر بتن انتخاب شود، قالب‌گذاری و پرداخت سطح با دقت بالا صورت می‌گیرد.

 خدابخشی در پایان افزود: پس از ساخت مسیر، نوبت به ایمن‌سازی جاده می‌رسد که شامل نصب علائم راهنمایی، خط‌کشی، گاردریل، تابلوهای اطلاعاتی و روشنایی است.

 وی تأکید کرد: نگهداری مناسب از راه‌ها، مکمل ساخت باکیفیت آن‌هاست و این موضوع همواره در دستور کار ما قرار دارد.